Forside -> Arrangementer -> Arkiv -> IT-katastrofer

CHI-folks rolle i IT-katastrofer

Arrangementet er afholdt
(blev afholdt fredag, 24. maj 2002, kl. 12:00-16:00)

HC Ørsted Instituttet, Auditorium 3,
Universitetsparken 5, 2100 København Ø.

I SIGCHI.DK er vi alle enige om, at usability, interaktionsdesign og informationsarkitektur er vitale indsatsområder, når et softwareprodukt skal realiseres fra idé til exe-fil. Og 'vi' vinder frem - mange større udviklingsvirksomheder har egne brugerkonsulenter, informationsarkitekter og deslige. Alligevel
oplever vi ofte at store udviklingsprojekter kuldsejler eller ender i pressen som 'skandaleprojekter', der har kostet millionbeløb og alligevel ikke er anvendelige i den sidste ende. Det er i sig selv interessant at se nærmere på, hvad der får udviklingsprojekter til at kuldsejle, så produktet enten ikke bliver til noget eller bliver 'en skandale' hos brugerne og pressen. For SIGCHI's medlemmer er der nogle spørgsmål, der trænger sig på, hvis vi skal kunne blive ved med at hævde at vi er brugerens advokat, at vi med vores metoder kan gøre softwaren brugbar, acceptabel, simpel og relevant at anvende.

På dagen vil de inviterede foredragsholdere kredse om disse spørgsmål fra vidt forskellige synsvinkler og erfaringer, men dagen vil også blive tilrettelagt, så deltagerne inddrages med deres erfaringer, så vi i fællesskab kan blive klogere.

Foredragene er:

  • Til kamp mod IT-fadæser
    Kim Ege Møller og Henning Lund, Aston Group

    Vores indlæg vil tage udgangspunkt i vores bog "Til kamp mod IT-fadæser", men derfra bevæge sig over i mere CHI relaterede emner
  • Extreme Programming - dogmeprogrammering
    Morten Ulrik Sørensen, Udviklingschef, Speakanet

    De mange fejlslagne udviklingsprojekter lokker mange til at forsøge sig med strammere krav- og kontraktstyring. Extreme Programming går den modsatte vej og insisterer i stedet på at involvere brugere hele vejen gennem projektet - og på at ændringer i kravene undervejs er naturlige og ønskelige. Hør hvordan de 12 dogmeregler sikrer at kunden får det kunden har brug for.
  • Responding to Failing Projects: Learning to stop digging when you are in a hole
    Jan Pries Heje, IT-Højkskolen i København

    Failing projects can seem to take on a life of their own, continuing to absorb valuable resources while yielding no returns. While research has shown that executives, project managers, and key users can easily become locked into a cycle of escalating commitment to a failing course of action,
    there has been comparatively little research on de-escalation, or the process of breaking such a cycle. Through de-escalation, troubled initiatives may be successfully turned around or sensibly abandoned. In this presentation I present a process framework for de-escalation that has been developed and tested across multiple cases: (1) The failed Denver International Airport case. (2). The failed Taurus project, undertaken by the London Stock Exchange, and (3) The VUE system from Denmark.

Pris:
Arrangementet er gratis for medlemmer af sigchi.dk.
Prisen for ikke-medlemmer er kr. 300,- inkl. medlemsskab, dog kr. 100,- inkl. medlemsskab for studerende.

Det endelige program offentliggøres senere.

Mvh.
Marianne Graves Petersen, Michael Barner-Rasmussen,
Christian Hagel og Jakob Bruhns

IT-katastrofer

Tilmelding
Deltagerliste (kun for medlemmer)